به گزارش مـیزان، فاصله میدان آزادی تا پرند تهرانی‌ها درون 16 اسفند 1377 با افتتاح خط 5 درون مسیر تهران کرج صاحب مترو شدند. توسعه خطوط مترو تهران از آن سال که تا کنون با تمام کشاکش هایی کـه بر سر سهم دولت و شـهرداری درون توسعه مترو وجود دارد انجام شده هست و امروز بیش از 3مـیلیون تهرانی روزانـه از خطوط مترو استفاده مـی کنند. فاصله میدان آزادی تا پرند این درون حالی هست که که تا پایـان سال و با افتتاح ایستگاه هایی همانند هروی، محلاتی، صیـاد و غیره درون خط سه و نیز ایستگاه فرودگاه مـهرآباد درون ادامـه خط چهار که تا پایـان سال مـی توان گفت مترو تهران از مرز 4مـیلیون جابجایی روزانـه مسافر عبور مـی کند و علاوه بر سرویس دهی شرق بـه غرب پایتخت، با تکمـیل این خط مسیر شمال بـه جنوب نیز به منظور استفاده شروندان سهل تر مـی شود.

در حال حاضر مـی توان گفت خطوط زیر درون حال سرویس دهی بـه پایتخت نشینان هستند:

خط یک: این خط بـه طول ۳۹ کیلومتر با۲۹ ایستگاه از ایستگاه تجریش واقع درون ابتدای خیـابان شریعتی که تا ایستگاه کهریزک واقع درون ضلع جنوب شرقی بهشت زهرا ( س) کشیده شده است.

این خط بعد از شروع از مـیدان تجریش طول خیـابان شریعتی (خیـابان شمـیران) را بـه سمت جنوب طی کرده و با رسیدن بـه تقاطع خیـابان مـیرداماد بـه سمت غرب متمایل شده، درون طول این خیـابان امتداد مسیر مـی‌دهد سپس درون اواسط خیـابان مـیرداماد دوباره بـه سمت جنوب متمایل گشته و با عبور ازاراضی عباس‌آباد بـه ابتدای خیـابان دکتر مفتح مـی‌رسد و در طول این خیـابان که تا مـیدان هفت تیر (بیست و پنجم شـهریور) امتداد مسیر مـی‌دهد. فاصله میدان آزادی تا پرند سپس وارد خیـابان مفتح شده و در طول این خیـابان و خیـابان سعدی امتداد مـی‌یـابد. درون حوالی خیـابان اکباتان بـه سمت غرب متمایل شده و به مـیدان امام خمـینی (سپه- توپخانـه) مـی‌رسد. سپس درون طول خیـابان خیـام حرکت کرده و با رسیدن بـه محدوده خیـابان شوش از زیر زمـین خارج مـی‌شود و به موازات خطوط راه آهن سراسری تهران- مشـهد که تا شـهر ری حرکت مـی کند. سپس بار دیگر بـه سمت غرب متمایل شده و به بهشت زهرا ( س) و مرقد امام (ره) مـی‌رسد و با طی ضلع غرب بهشت زهرا بـه سمت شرق متمایل شده و در انتها بـه ایستگاه کهریزک خواهد رسید. این خط درون شـهید بهشتی با خط سه، درون ایستگاه هفت تیر با خط درون حال احداث شش، درون ایستگاه دروازه دولت با خط چهار، درون ایستگاه امام خمـینی با خط دو و در ایستگاه مولوی با خط درون حال احداث هفت تقاطع دارد.

 خط دو: این خط نیز بـه طول ۲۴ کیلومتر با ۲۲ ایستگاه از ایستگاه فرهنگسرا واقع درون خیـابان جشنواره جنب فرهنگسرای اشراق که تا ایستگاه تهران (صادقیـه) واقع درون ضلع جنوب غربی فلکه دوم صادقیـه کشیده شده است.

شـهروندان مـی توانند درون این مسیر از خیـابان جشنواره وارد بزرگراه رسالت شده و پس از طی مسیر بـه سمت غرب درون حوالی مـیدان رسالت بـه سمت جنوب غرب متمایل شده و در طول خیـابان نظام آباد امتداد مسیر مـی‌دهد. سپس بـه مـیدان ابن سینا رسیده و از آنجا که تا مـیدان بهارستان بـه سمت جنوب حرکت مـی‌کند. سپس بار دیگر بـه سمت جنوب غرب متمایل شده و پس از طی مسیر درون امتداد خیـابان اکباتان بـه مـیدان امام خمـینی (سپه- توپخانـه) مـی‌رسد. از مـیدان امام خمـینی بـه سمت غرب درون طول خیـابان امام خمـینی (سپه) که تا مـیدان حُر حرکت کرده و در حوالی این مـیدان بـه سمت شمال غرب متمایل مـی‌شود و با عبور درون امتداد خیـابان‌های دانشگاه جنگ و آذربایجان بـه خیـابان آزادی مـی‌رسد و از طریق بلوار تیموری و خیـابان گلاب بـه مـیدان صادقیـه (آریـا شـهر) مـی‌رسد. این خط درون ایستگاه شـهید باقری با توسعه شرقی خط چهار، درون ایستگاه امام حسین (ع) با خط درون حال احداث شش، درون ایستگاه دروازه شمـیران با خط چهار، درون ایستگاه امام خمـینی با خط یک، درون ایستگاه دانشگاه امام علی با ایستگاه درون حال افتتاح خط سه، درون ایستگاه شـهید نواب صفوی با خط درون حال احداث هفت، درون ایستگاه آزادی با خط چهار تقاطع داشته و در نـهایت درون انتهای خط و در ایستگاه تهران (صادقیـه) بـه صورت تبادلی بـه خط پنج متصل مـی‌شود.

بخش مـیانی و جنوبی خط سه: این مسیر بـه طول ۱۹ کیلومتر ۱ ۱ ایستگاه از شـهید بهشتی که تا ایستگاه آزادگان ادامـه دارد. درون حال حاضر درون ایستگاه شـهید بهشتی با خط یک و در ایستگاه ولیعصر با خط چهار تقاطع دارد. این خط از ایستگاه شـهید بهشتی درون طول این خیـابان بـه سمت غرب امتداد مسیر داده و سپس وارد خیـابان ولعیصر (عج) شده و در طول خیـابان ولیعصر(عج) و به سمت جنوب که تا مـیدان راه‌آهن ادامـه مسیر داده و سپس بـه سمت فرودگاه قلعه مرغی و بزرگراه آزادگان درون جنوب غربی تهران متمایل مـی‌شود.

خط سه مترو درون ایستگاه شـهید بهشتی با خط یک، درون ایستگاه مـیدان ولیعصر با خط درون حال احداث 6، درون ایستگاه ولیعصر با خط چهار و در ایستگاه دانشگاه امام علی با خط دو تقاطع خواهد داشت. ایستگاه متروهای احداث شده درون خط سه مترو تهران عبارتند از:شـهید بهشتی، شـهدای رسانـه، مـیدان ولیعصر، ولیعصر، منیریـه، راه آهن، جوادیـه، زمزم، شـهرک شریعتی، عبدل آباد و آزادگان هست که درون این هفته چهار ایستگاه نوبنیـاد، شـهید بهشتی – بـه سمت قائم-، قائم و شـهید زین الدین درون نیمـه شمالی بـه آن افزوده مـی شود.

اما خط سه بـه عنوان خطی قطری کـه بیشتری دسترسی شمالی جنوبی را بـه شـهروندان مـی دهد دارای ایستگاه هایی همانند سهروردی، هروی، قدوسی، بنی هاشم و محلاتی هست که ساخته و تکمـیل هست اما افتتاح آنـها درون گرو تکمـیل تجهیزات و ساخت نمای بیرونی ایستگاه های آن است. این ایستگاه ها نیز متناسب با ساخت نمای ایستگاه و تهیـه تجهیزات مورد نیـاز یکی بعد از دیگری درون ماه های آتی بـه بهره برداری مـی رسند.


دانلود با کیفیت اصلی

خط چهار : این خط بـه طول ۲۱ کیلومتر با ۱۷ ایستگاه از ایستگاه شـهید کلاهدوز واقع درون انتهای خیـابان پیروزی بزرگراه اسبدوانی که تا ایستگاه اکباتان (ارم سبز) واقع درون بلوار فردوس انتهای خیـابان شقایق جنوبی کشیده شده است.

این خط بعد از شروع از بزگراه اسبدوانی درون طول خیـابان پیروزی بـه سمت غرب امتداد مسیر داده و پس از رسیدن بـه مـیدان شـهدا بـه سمت شمال غرب متمایل مـی‌شود و با عبور از زیر خیـابان ایران و مـیدان ابن سینا بـه خیـابان انقلاب مـی‌رسد. بخش عمده‌ای از این خط از زیر خیـابان انقلاب و آزادی مـی‌گذرد و پس از رسیدن بـه مـیدان آزادی درون امتداد جاده مخصوص کرج ادامـه مسیر داده و با رسیدن بـه شـهرک اکباتان بـه سمت شمال تغییر مسیرمـی دهد و با عبور درون امتداد بزرگراه ستاری بـه بلوار شقایق منتهی مـی‌گردد. این خط درون مـیدان شـهدا با خط درون حال احداث شش، درون ایستگاه دروازه شمـیران با خط دو، درون ایستگاه دروازه دولت با خط یک، درون ایستگاه ولیعصر با خط سه، درون ایستگاه توحید با خط درون حال احداث هفت و مجدداً درون ایستگاه آزادی با خط دو تقاطع دارد.

خط پنج : خط پنج بـه عنوان خط برون شـهری کـه خط سریع‌السیراول نیز محسوب مـی شود بـه طول ۴۲ کیلومتر با ۱۱ ایستگاه از ایستگاه تهران (صادقیـه) واقع درون ضلع جنوب غربی فلکه دوم صادقیـه که تا ایستگاه ایستگاه گلشـهر واقع درون گلشـهر کرج کشیده شده و موازی آزادراه تهران- کرج عبور مـی کند.

این خطوط، خطوط درون حال سرویس دهی بـه تهران است. با وعده ای کـه محمد باقر قالیباف بـه عنوان شـهردارتهران درون ابتدای سال 1394 بـه پایتخت نشینان مبنی بر افتتاح یک ایستگاه درون هر ماه داد مـی توان گفت برنامـه توسعه مترو تهران بـه سرعت درون حال حرکت هست تا این شـهر زیرزمـینی بـه زودی تکمـیل شود. درون این راستا تا پایـان سال ۹۵ خط ۶ و ۷ مترو نیز ساخته و به بهره برداری مـی‌رسد و تقریبا پرونده متروی تهران بسته مـی‌شود  که تا ۹ مـیلیون مسافر با مترو جابجا خواهند شد.

خط شش متروی تهران نیز از محدوده حرم حضرت عبدالعظیم آغاز شده و پس از طی یک مسیر جنوب بـه شمال درون ایستگاه مـیدان شـهدا با خط چهار، درون ایستگاه امام حسین با خط دو، درون ایستگاه هفت نیز با خط یک و در ایستگاه مـیدان ولیعصر با خط درون حال افتتاح سه، تقاطع خواهد داشت و سپس بـه سمت غرب امتداد مسیر داده و به محدوده شمال غربی تهران خواهد رسید. درون حال حاضر ساخت این مترو از جنوب بـه شمال ادامـه دارد.

خط هفت نیز عمـیق‌ترین خط متروی تهران هست که از شـهرک امـیرالمؤمنین (قصر فیروزه) و در کنار ورزشگاه تختی درون جنوب‌شرقی تهران آغاز شده و پس از طی مسیر شرقی- غربی و تقاطع با خط یک درون ایستگاه مولوی، بـه سمت شمال متمایل مـی‌شود و در ایستگاه نواب با خط دو و در ایستگاه توحید با خط چهار تقاطع خواهد داشت و سپس درون امتداد بزرگراه چمران امتداد مسیر داده و پس از عبور از کنار برج مـیلاد، وارد مـیدان صنعت شـهرک غرب شده و در انتها بـه مـیدان بوستان درون سعادت آباد مـی‌رسد.

اما طبق آخرین مطالعات ترافیکی انجام‌شده، خطوط متروی عادی شـهر تهران شامل هشت خط با شماره‌های یک که تا 9 است.

خطوط هشت و نـه درون حال حاضر درون دست مطالعه بوده و شورای عالی ترافیک احداث این خطوط را منوط بـه انجام «مطالعات جامع حمل و نقل ریلی تهران» نموده‌است.

خط هشت متروی تهران از شمال بزرگراه اشرفی اصفهانی بالاتر از مـیدان پونک آغاز شده و پس از طی مسیر شمالی جنوبی بـه سمت شرق متمایل شده و نـهایتاً بـه مـیدان بسیج مـی‌رسد. خط 9 نیز از مـیدان پونک آغاز شده و پس از طی مسیر شرقی ـ غربی بـه سمت جنوب متمایل شده و نـهایتاً بـه مـیدان بسیج مـی‌رسد.

امابرای خطوط درون حال سرویس دهی نیز برنامـه توسعه درون دست هست که جزئیـات آن بـه شرح زیر است:

خط یک: طرح توسعه خط از ایستگاه شاهد که تا فرودگاه امام خمـینی و شـهر جدید پرند درون حال احداث است.

خط دو: مطالعهٔ توسعهٔ امتداد خط دو از ایستگاه فرهنگسرا که تا پایـانـهٔ جدید شرق و نیز توسعهٔ آن که تا شـهر جدید پردیس درون جریـان است.

خط سه: این خط درون ایستگاه مـیدان نوبنیـاد کـه به زودی افتتاح مـی شود بـه دو شاخه تقسیم مـی‌شود. شاخه اول بـه سمت اقدسیـه و شـهر قائم ادامـه یـافته و در نـهایت بـه مـیدان قائم مـی‌رسد و شاخه دوم درون طول خیـابان نیـاوران ادامـه یـافته و پس از عبور از جنوب پارک نیـاوران بـه ابتدای خیـابان شـهید باهنر مـی‌رسد. درون بخش توسعهٔ جنوب و جنوب‌غربی این خط از ایستگاه آزادگان بـه سمت اسلامشـهر امتداد مسیر داده و در نـهایت بـه شـهر جدید پرند مـی‌رسد.

خط چهار: بخشی اصلی خط چهار متروی تهران درون حال بهره‌برداری و بخش توسعه آن نیز درون حال مطالعه و احداث مـی‌باشد. طبق طرح جامع از ایستگاه بیمـه (دردست ساختمان)، انشعابی بـه طول ۲/۵ کیلومتر از خط چهار گرفته شده و به سمت فرودگاه مـهر آباد مـی‌رود و از سمت غرب نیز از ایستگاه ارم سبز که تا محدوده خیـابان جنت آباد درون شمال بزرگراه همت و از سمت شرق که تا محدوده قنات کوثر تهرانپارس گسترش خواهد یـافت.

انتهای پیـام/

: فاصله میدان آزادی تا پرند




[آخرین تغییرات مترو تهران + نقشـه خطوط فاصله میدان آزادی تا پرند]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Wed, 11 Jul 2018 12:30:00 +0000